Home > Gezondheid > Ramadan… of niet?

Ramadan… of niet?

16 september 2007

Vandaag ontving ik een digi-briefje van een vriendin, met de vraag of ik haar wat aanwijzingen zou kunnen geven om een aantal kilootjes kwijt te raken. Maarrehh… ik ben helemaal geen autoriteit op dat gebied! Tòch ben ik er maar eens voor gaan zitten om haar wat tips aan de hand te doen. Dit is wat ik heb geantwoord:

Kilootjes kwijtraken? Da’s heel simpel: meedoen aan de ramadan, hahaha!

Maar even serieus: ik heb geen verstand van slankelijn-diëten. Daarentegen weet ik inmiddels wel het een-en-ander over het voedsel-regime voor diabetespatiënten. Trouwens, als je gezond eet, val je vanzelf af. De ‘dikmakers’ zitten doorgaans namelijk in ongezond voer.

Nou, vooruit dan maar… een paar tips:

Eet minder aardappelen; beter zijn (zilvervlies-)rijst en (volkoren-)pasta. Ohja, en als je dan toch zo nodig van die kartoffels wilt eten, koop dan eens een soort waar je de schil omheen kunt laten. Scheelt een bak werk en het is nog gezond ook: alle belangrijke voedingsstoffen zitten namelijk ìn en net ònder de schil.
Mijn advies: Opperdoezer Ronde (maar die zijn niet het hele jaar verkrijgbaar). De groenteboer weet nog wel een paar alternatieven.
Vóór het koken even wassen met een schoon borsteltje.
Ook sommige wat grotere soorten (zoete) patatten kun je in de schil koken. Die zijn dan – doormidden gesneden – weer lekker met wat zure room of crème fraîche en een snufje peper.

Eet zo min mogelijk witbrood; hoe donkerder en grover het brood, hoe beter het voor je is (meer vezels, minder koolhydraten).

Wees terughoudend met het toevoegen van zout en suiker aan gerechten; van zout houd je vocht vast (en het is bovendien slecht voor de nieren) en suiker zit mudvol koolhydraten.

Kieper het vaste vet uit de frituurpan, en vervang het door arachideolie (dat is pindaolie).

Eet niet teveel vlees; elke dag zo’n homp dood beest op je bord is vragen om moeilijkheden. Drie tot vier keer per week is meer dan genoeg. Het menselijk spijsverteringssysteem is helemaal niet ingesteld op grote hoeveelheden vlees: wij zijn omnivoren, geen carnivoren!

Eet meer vis! Veel vissoorten zijn niet vet en die wèl vet zijn, bevatten juist de goede vetten (zoals haring).

Eet niet teveel eiwitten. Eieren en andere eiwitrijke producten (zoals garnalen, paling en peulvruchten) maximaal drie keer per week.

Wees matig met kaas; een mens heeft voldoende aan 20 gram per dag (dat is dus 1 grote plak).

Eet zo veel mogelijk rauwe groente (sla, tomaat, komkommer, radijs, etc.). En als je de groente dan tòch wilt koken, doe dit dan zo kort mogelijk. Spinazie hoef je helemáál niet te koken: die kun je gewoon een paar minuten roerbakken en daarna door de keukenmachine halen. Broccoli en bloemkool hoeven ook maar eventjes in kokend water. En als je een sausje over de groente wilt, gebruik daarvoor dan het kookvocht: daar zitten nog allerlei vitaminen in.

Ook fruit is belangrijk. Handigheidje: ik gooi altijd fruit door de salade (stukjes appel, halve druiven, kiwi of blokjes avocado, etc.).


Gemengde salade met surimi, tomaat, druiven en (onzichtbaar) maïs

Slasausjes? Vervang de helft van de mayonaise door magere yoghurt (ik gebruik vaak Griekse yoghurt); lepeltje mosterd, lepeltje honing, wat gedroogde slakruiden en een snufje peper erdoor en je hebt een heerlijk frisse dressing.

En tenslotte: beperk snoepen tot een absoluut minimum!!!

Categorieën:Gezondheid Tags: