Home > Recepten > Boterkoek met amandelspijs

Boterkoek met amandelspijs

23 november 2009

Mijn ouders zijn onverbeterlijke zoetekauwen. Hoe dat zo is gekomen? Geen idee. Toen ik klein was werd er volstaan met een Mariakaakje bij de thee en een spritsje bij de koffie. Mijn vader snoepte in het geheel niet. Hij hield niet van ‘zoet’; opvallend genoeg tot het moment dat hij aan diabetes ging lijden.

Dagelijks krijg ik tegenwoordig dus opdracht om ‘IVBDK’ (Iets Voor Bij De Koffie) mee te brengen van mijn inkoop-expedities. En aldus vliegen de Limburgse vla’s – ten noorden van de afslag Roosteren/Susteren ‘vlaaien’ genoemd – er in onmatige hoeveelheden doorheen, net als banketstaven, cakes, stollen en allerlei baksels uit de oliebollenkraam.

De uitgaven daarvoor beslaan inmiddels een onevenredig deel van het ouderlijk boodschappenbudget, en dus bedacht ik dat het misschien ook anders kan. Nu ben ik geen fervent koekebakker: ik houd zèlf namelijk niet van zoetigheden.

Ik heb dan ook nauwelijks ervaring met bakovens, behalve dan voor het maken van een incidentele quiche. Wellicht komt daarin vanaf vandaag verandering. Laat ik maar eens eenvoudig beginnen: met boterkoek.

Ingrediënten:

  • 2 ons bloem
  • 1½ ons boter
  • 1 ons fijne witte suiker of basterdsuiker
  • ½ ons amandelspijs (zie hieronder)
  • snufje zout

Voor de amandelspijs:

  • 1½ ons amandelen
  • 1½ ons suiker
  • 1 ei
  • 1 el water
  • geraspte schil van ½ citroen

Kook de amandelen even op. Pel ze, was ze af en laat ze drogen. Maal ze daarna in een keukenmachine fijn.
Vermeng de gemalen amandelen met de suiker, het ei, water en de geraspte citroenschil.
De amandelspijs kan het best enige tijd van te voren worden gemaakt, liefst enkele dagen of zelfs een week. Gedurende die tijd kan het – gewikkeld in plastic keukenfolie – in de koelkast worden bewaard.

Roer boter, suiker, amandelspijs en zout goed dooreen. Voeg de bloem er langzamerhand aan toe en vermeng alles goed.

Vorm van het deeg een ronde platte koek (± 2 cm) in een lage open bakvorm. Bestrijk de bovenzijde met eidooier.

Bak de koek gedurende 20 à 30 min in een matig warme oven (ca 160°C) goudbruin en goed gaar.


Naschrift:
Ik wìst het, ik wìst het…! Voor slimme jongen heb ik nooit gedeugd, en ook een begenadigd pâtissier zal ik nimmer worden. Wat er mis ging? Geen benul. Maar dat deeg – zoals hierboven beschreven – leek om te beginnen al nergens op: droog, korrelig en zonder ‘gepast geweld’ niet van de deeghaken los te slaan. Om het iets smeuïger te krijgen heb ik een scheutje melk toegevoegd, vervolgens een ei en tenslotte nog wat water. Toen begon het ergens op te lijken. Maar na een half uur in de oven bleek de koek nog niet eens hàlfgaar. Pas na een uur – inmiddels op een hogere temperatuur (185°C) – begon Bleke Bet een beetje kleur te krijgen en kon de koek uit de oven. De hamvraag: “was ‘ie lekker?” Mwah, ik vond hem maar zo-zo en was ook nog eens het snufje zout vergeten… Het bakken van banket laat ik voortaan weer aan de bakker over.

Categorieën:Recepten Tags:
  1. Anzj
    23 november 2009 om 23.08

    En; vond je het leuk om te bakken? Daar zeg je verder niets meer over…

  2. Robert Jan
    23 november 2009 om 23.17

    @Anzj: dat komt omdat ik vandaag net met de amandelspijs ben begonnen (en dat vond ik inderdaad leuk).

    Het bakken van de koek moet over enkele dagen plaatsvinden. Vandaar ook het ontbreken van een begeleidende foto…

  3. sanne
    27 november 2009 om 00.10

    Klinkt spannend eigenlijk….ben benieuwd hoe-ie wordt……

    Nou ben ik ook al geen zoet-eter, en dus ook geen “koekebakker”.
    3 Uitzonderingen: de appeltaart volgens recept van m’n moeder en iets van bittere chocolade, zoals het “chocolade-potje” van Nigella Lawson, en “citroenvla” gemaakt van eidooiers met veel stijfgeklopte eiwitten en veel citroen.
    Een bescheiden stukje goede amandelstaaf vind ik 1 x per jaar in de koude regen-en-storm-tijd echter wel lekker. Brengt ook van die nostalgische herinneringen: als kind door de ijzige kou terugkomen van de bibliotheek met een tas vol nieuwe boeken waar je je op verheugde. Mijn moeder warmde dan zo’n stukje amandelstaaf heel even op in de oven, kop warme chocolademelk erbj en dan languit voor de gashaard liggen lezen met al die smulwaar…hmmmm.
    Nee, al lang geen gashaard meer, maar liggen lezen doe ik nog graag (nu met een kaasje en een glaasje rood erbij….)
    Of misschien maar weer eens een stukje amandelstaaf dan. Probleem: nog bij weinig bakkers is een echt lekkere te koop,dus valt meestal tegen. Misschien dan maar zelf maken?

    Ik wacht nog even op je bevindingen en tips voordat ik tot actie overga, maar hoop dat-ie heerlijk wordt….(en dat zelfs je kritische ouders overstag gaan…)

    sanne

  4. Yvon
    27 november 2009 om 07.57

    Je maakt de spijs ook zelf! Vrees dat ik daar te lui voor ben. Wel lekker zo’n boterkoek, tijd geleden ook dat ik die bakte (was met gedroogde abrikozen meen ik, uit het boekje Dutch Cooking).

  5. Robert Jan
    27 november 2009 om 15.28

    @Yvon: te lui voor wàt? Om de keukenmachine op je aanrecht te zetten?! 😉

    Dat zou voor mij eerder een argument vormen: ik was meer tijd kwijt met het bijeensprokkelen van de juiste Magimix hulpstukken dan met het fijnmalen van de bestanddelen.

    Dat zit zo: mijn (inmiddels niet meer zo heel erg Wijze) Oude Moeder geeft alles naar haar zeggen een ‘vaste plek’. Alleen wisselt die plek per dag en gaat een groot deel van mijn tijd dus heen met eindeloos zoeken naar keukengerei, pannelappen, theedoeken, etc.

    Toen ik alles uiteindelijk had gevonden en geïnstalleerd, bleek het maken van amandelspijs een klusje van minder dan 5 minuten!

  1. No trackbacks yet.
Reacties zijn gesloten.