AH-peldoorn

21 december 2009

Het uit zijn krachten gegroeide dorp waar ik met frisse tegenzin woon, begint langzamerhand zowaar de eerste trekjes van een heuse stad te vertonen. De sterk gemoderniseerde en uitgebreide vestiging van Albert Heijn aan de Talingweg is daarvan een tekenend voorbeeld.

Ik wist na de heropening niet wat ik zag: brede paden, overzichtelijke schappen (wel even zoeken waar de spullen naartoe verhuisd waren), afsluitbare koelingen (dus niet alleen de vrieskasten), computerkassa’s, en als klap op de vuurpijl een zelfbediend afrekenpunt. Dat laatste is geen primeur voor Apeldorp – een C1000 vestiging kende naar verluidt reeds een dergelijk systeem – maar voorwaar nog steeds een opzienbarend fenomeen!

Niet dat ik voornemens ben om van die zelfbedieningskassa gebruik te gaan maken, want ik ben te zeer begaan met het lot van de hardwerkende jongedames die de ‘ouderwetse’ lopende banden bedienen, en wier arbeidspositie te langen leste door dit nieuwe snufje onvermijdelijk op de tocht komt te staan. (En om een vriendelijk babbeltje met Ursela, Maria, Willemijn, Ernestine, Vera of Ines zit ik bovendien nooit verlegen, haha!)

Ook het assortiment van ‘filiaal 1036’ is met anderhalfduizend producten uitgebreid. Zowaar heeft men nu pastrami in de vitrine liggen… Helaas ontbreekt het paarderookvlees nog, dus daarvoor moet ik dan tòch weer naar de concurrent.
Ter gelegenheid van de feestelijke heropening ontving ik van de bedrijfsleider twee appeltaartjes: één omdat alle klanten die kregen, plus één omdat hij mij ‘zo’n aardige vent’ vindt…


Vandaag zou ik ter begeleiding van dit stukje wat foto’s gaan maken maar dat is er wegens de winterse omstandigheden niet van gekomen: die houdt u dus nog van mij tegoed…

  1. Tanja
    22 december 2009 om 10.40

    Er is ooit overwogen om het bedrijf waarik werk in Apeldoorn te vestigen. Maar de meeste collegae waren falikant tegen: Apeldoorn? Zelfmoorddorp! Nu, ik ken het niet goed genoeg en heb er ook geen oordeel over. Maar in die regionen kan het nog erger. Jaren geleden in de Veluwse dorpen op zoek gegaan in supermarkten naar, in mijn ogen, reguliere spullen die ze dus niet hadden. Ik keek daar echt van op.

  2. Robert Jan
    22 december 2009 om 11.04

    @Tanja: gelukkig ben ik er niet suïcidaal van geworden, dus zó erg is het nu ook allemaal weer niet. Ten faveure van Apeldoorn kan ik melden dat er hier en daar ook leuke winkels te vinden zijn (ik kom graag in de Koninginnelaan maar dat is dan weer niet echt om-de-hoek). Maar inderdaad: het assortiment is duidelijk afgestemd op de autochtone bevolking, en dus grijp je als westerling nog al eens mis.

  3. Yvon
    22 december 2009 om 19.45

    Die zelfbedienings afrekenpunten ken ik nog van de Konmar (nu AH XL geworden), een crime! Niks voor mij om met zo’n scanner door de winkel te lopen.
    Zit me nu suf te piekeren ‘hoe Apeldoorn ookalweeris’, diverse keren geweest maar er is geen beeld blijven hangen.

  4. Robert Jan
    22 december 2009 om 22.27

    @Yvon: vandeweek gehoord in het voorbijgaan…

    Hij – met winkelwagentje en scanner – tegen haar: “we zitten nu op dertig euro, schat!” (Om te schateren!!!)

    Hoe Apeldoorn ookalweer is? Breek me de bek niet open: dat valt niet binnen het bestek van dit blog.

    Ik lees sinds enkele weken – als onderdeel van mijn zelfopgelegde inburgering – een lokaal dagblad (niveau ‘hond aangereden op Arnhemseweg’) en blijf van de ene in de andere verbazing vallen.

    Okee, één pluspuntje dan: A’doorn is grotendeels ingesloten door bossen, waarin heel veel malse sappige wilde zwijntjes wonen! 😉

  5. Yvon
    23 december 2009 om 15.11

    Haha, altijd leuk die supermarktgesprekjes cq twisten wat wel/niet mee te nemen. Niet dat het bij ons nu zo geolied gaat 😉
    Weet alweer waarvan ik Apeldoorn o.a. ken, moest daar eens een draak van een PR-vrouw bij Centraal Beheer interviewen. Briesend de stad ingegaan daarna en die is best leuk! En als het goed is zit daar een vestiging van een communicatiebureau waar ik werkte.

  6. Robert Jan
    23 december 2009 om 15.49

    @Yvon: mocht je deze gemeente nog eens aandoen, ga dan beslist even naar ‘Central Park‘ in de Kapelstraat voor een kop èchte koffie, lekkere bagels of uitstekend belegde broodjes. (Nee, ik heb geen belangen!)

    Je vindt de ambiance in eerste instantie wellicht wat merkwaardig, maar dat komt omdat het tevens een bric-à-brac-winkel is: je kunt er desnoods de hele inventaris kopen!

  7. sanne
    23 december 2009 om 23.51

    Nou, een mooie vooruitgang en opstuwing in de vaart der volkeren voor Apeldoorn, lijkt me??

    Ik was vandaag even bij een AH XL (die vroeger een Konmar was,…. Utrecht, Yvon?) met ook die zelfscanners.
    Nou ben ik geen fan van AH, dus ik kom er niet vaak – keus genoeg hier, zowel in supermarkten als mooie andere levensmiddelen-winkels -, maar af en toe wil ik er iets hebben.
    Dan duik ik meestal niet op weg naar huis die grote XL in, voor mijn pakje hart-voor-de-katten, een Pain de Boulogne en een onsje Yorkham, maar ga naar een kleinere dicht bij werk.
    Een collega echter vertelde dat de schappen daar reeds in de middag bijna leeg waren en ze de boel niet meer aan konden voeren…..ZO massaal waren onze stadgenoten aan het inkopen geslagen op deze dooierige dag.
    Met het oog op de kerst had ik er vandaag toch wat meer nodig, dus ik nam voor de zekerheid de XL. Wachten op een winkelkarretje: me nog nooit overkomen daar, ze hebben er zooooooooveeel, en ik was er ook nog rond “Nederlandse” etenstijd, waarop het meestal rustig is….maar vandaag niet dus… stampvolle zaak. Doch de schappen waren prima voorzien daar. (Oprechte complimenten, ook al “hou” ik niet van ApHap)
    Maar ik was er duidelijk te lang niet geweest…..
    “Tjeee….” dacht ik…..”waarom hebben al die mensen toch diezelfde irritante piepjes voor hun mobieltje…..??”
    En waarom worden er zooooveeel tegelijkertijd gebeld??? Piep-piep-piep-piep…ging het niet-aflatend overal waar ik stond of liep…. (meestal zijn het toch de winkelaars die met het thuisfront bellen om te overleggen of het vanavond kalkoenhaas dan wel wild-gourmet-schotel moet zijn, een spruitje erbij of een kant-en-klaar schorseneren-schoteltje dan wel voorgepofte quiche ?)
    Maar nu belde het thuisfront kennelijk massaal naar iedereen om te melden dat ze nog een pakje boter en een onsje kerstboom-worst mee moesten brengen…..?

    Oeps!!
    Niks telefoontjes (die waren er natuurlijk ook volop, maar hadden niet die rare irritante piepjes) Het waren gewoon al die zelf-scanners om me heen….piep-piep-piep-piep-piep……
    Als een doodstille muis kwam ik razendsnel voorbij het aardige kassa-meisje. Ook goedenavond en nee dank u, geen zegels, en JA! ik heb wel een -anonieme- bonuskaart, maar ik heb geen bonus-artikelen gekocht, dus waarom zou ik ‘m dan geven? U ook een prachtige kerst gewenst.
    En toen stond ik weer piep-vrij buiten….pffff…alsof ik een verkeerde koptelefoon had afgelegd….
    Heerlijk al die zelfscanners, die ervoor zorgen dat mijn wachttijd bij de kassa zelfs op zo’n stampvolle avond tot next-to-nothing beperkt blijft.
    Maar doodjammer ja, dat als dit gewoongoed wordt, die aardige leuke meiden (en een paar jongens) achter de kassa dan weer geen baantje hebben, en het menselijk contact, zelfs in de supermarkt, volledig wordt uitgebannen….

    Nou, geniet van alle extra artikelen en de heerlijk brede paden, en heb een fijne kerst! (dat laatste aan iedereen gewenst natuurlijk!)

    Groet,
    sanne

  8. Yvon
    24 december 2009 om 12.13

    @ Sanne, de AH XL in Den Haag en Rijswijk, vergeleken met de Konmar wel een verbetering. Lekker belangrijk zul je denken, maar AH heeft vergeleken met anders supermarkten niet zo’n afschuwelijk fel TL-licht. Een AH-fan ben ik ook weer niet, maar voor een supermarkt best prettig winkelen (hoewel de vakkenbijvulling soms waardeloos is en je nogal eens misgrijpt).

  9. Robert Jan
    24 december 2009 om 13.36

    @Sanne: gisteravond heb ik bij de ingang van AH al rechtsomkeert gemaakt omdat de rest van de clientèle (onder het motto ‘vreten op aarde’) elkaar met kerststollen de hersens trachtte in te slaan. Bovendien bleken bijna alle schappen eerder op de dag reeds te zijn geplunderd, dus er viel weinig meer te halen.

    In een van de aanpalende dorpen (bij een Deka-vestiging) waren de vakken daarentegen wèl goed gevuld en was het bovendien prettig rustig.

    Ook vanmorgen – toen ik de laatste verswaren in huis haalde – was het in Apeldoorn vrijwel overal relatief kalm, d.w.z. niet drukker dan op een doordeweekse dag in een willekeurige Amsterdamse winkelstraat.

    Ik kan vredig en zonder bezwaard gemoed (want: niemand op de bek getimmerd) de kerstdagen in, hahaha (hohoho)… Jij ook plezierige dagen gewenst, overigens!

  1. No trackbacks yet.
Reacties zijn gesloten.